Trzeci rok życia

Możliwość porozumiewania się pozwala komunikować potrzeby, opowiadać, porządkować świat, co daje dziecku poczucie bezpieczeństwa

  • pojawienie się nowych kategorii językowych: mianowniki, biernik, dopełniacz, narzędnik, miejscownik, celownik (wołacz zależy od stosowania go przez otoczenie dziecka)
  • stały wzrost słownictwa
  • budowanie wszystkich rodzajów zdań złożonych podrzędnie i współrzędnie np. Nie chcę ryby, bo jest niedobra
  • wzrost sprawności komunikacyjnej i społecznej
  • emocje decydują o szyku zdania
  • czasem chłopiec mówi o sobie w formie żeńskiej np. zrobiłam, a dziewczynka w męskiej np. zrobiłem
  • rozwój systemu fonetyczno-fonologicznego:
    • 2-3, 5 r.ż: kształtują się samogłoski nosowe:ą, ę, półsamogłoski: j, ł
    • 2-2, 6 r.ż: s, z
    • 2, 6-3, 6 r.ż: c, dz
  • ustępowanie miękkości