Możliwość porozumiewania się pozwala komunikować potrzeby, opowiadać, porządkować świat, co daje dziecku poczucie bezpieczeństwa
- pojawienie się nowych kategorii językowych: mianowniki, biernik, dopełniacz, narzędnik, miejscownik, celownik (wołacz zależy od stosowania go przez otoczenie dziecka)
- stały wzrost słownictwa
- budowanie wszystkich rodzajów zdań złożonych podrzędnie i współrzędnie np. Nie chcę ryby, bo jest niedobra
- wzrost sprawności komunikacyjnej i społecznej
- emocje decydują o szyku zdania
- czasem chłopiec mówi o sobie w formie żeńskiej np. zrobiłam, a dziewczynka w męskiej np. zrobiłem
- rozwój systemu fonetyczno-fonologicznego:
- 2-3, 5 r.ż: kształtują się samogłoski nosowe:ą, ę, półsamogłoski: j, ł
- 2-2, 6 r.ż: s, z
- 2, 6-3, 6 r.ż: c, dz
- ustępowanie miękkości