4 lata
- to wiek pytań: dziecko ciągle pyta „dlaczego?”
- częste używanie wyrazów nazywających cechy np. To niesamowite!
- swoboda w używaniu przyimków i relacji przestrzennych
- wchodzenie po schodach krokiem naprzemiennym
- chętne pokonywanie przeszkód na placu zabaw
- sprawne jeżdżenie na rowerku
- odwzorowywanie podstawowych kształtów (kwadrat, domek, miś)
- rysowanie po śladzie
- kolorowanie obrazka w liniach (prawie:))
- sprawna samoobsługa
- identyfikowanie obrazków tematycznych-obroty w przestrzeni
- wykluczanie ze zbioru elementu, który nie pasuje
- dobieranie brakujących elementów do obrazka
- naśladowanie ułożenia wzorów atematycznych
- układanie historyjek przyczynowo-skutkowych
- szeregowanie według wielkości
- rozbudowane zabawy tematyczne
- naśladowanie skomplikowanych sekwencji ruchów
- pojawiają się nowe emocje takie jak: wstyd, zakłopotanie, duma, zazdrość