Szanowny Rodzicu!
Skoro tu jesteś oznacza to, że coś Cię niepokoi. Może uważasz, że przesadnie próbujesz doszukać się w swoim dziecku zaburzeń, albo intuicyjnie czujesz, że coś jest nie w porządku, ale nie wiesz co? Obawiasz się, że Twoje dziecko jest jeszcze za małe, by udać się do logopedy? Jesteś Rodzicem, a nie terapeutą – nie musisz wiedzieć wszystkiego, ale pamiętaj, proszę, że to Ty jesteś odpowiedzialny za swoje dziecko i nikt inny nie zdecyduje za Ciebie. Być może faktycznie wyolbrzymiasz, ale przenigdy nie bagatelizuj.
Jeśli martwisz się, że Twoje dziecko nie mówi, nie pozwól sobie wmówić, że „wyrośnie z tego”, albo że „chłopcy rozwijają się później, mają czas”. Rozwój mowy zaczyna się już w brzuchu mamy, gdy dziecko wykonuje pierwsze schematy ruchowe, gdy słyszy dźwięki z otoczenia, połyka wody płodowe. Na każdym etapie swojego życia próbuje się z Tobą komunikować. Najpierw poprzez płacz, pierwszy uśmiech, pierwszą samogłoskę, spojrzenie, sylabę i słowo. Ono naprawdę ma coś do powiedzenia tylko nie potrafi tego ubrać w słowa. Nie wierz, gdy ktoś powie, że Twoje dziecko jest leniwe i nie chce mu się mówić. Przecież zauważyłeś, że odkąd Twoje dziecko nauczyło się samo przemieszczać, samo jeść, samo jeździć na rowerze, to z dzikim entuzjazmem cieszy się tą umiejętnością. Więc niby dlaczego nie chciałoby mu się mówić?? Gdyby Twoje dziecko nie potrafiło chodzić w wieku 3 lat czy uspokoiłyby Cię słowa, że „rozwija się indywidualnie i na pewno samo zacznie chodzić jak mu się zachce”? Z pewnością nie. Z pewnością już dużo wcześniej rozpocząłbyś intensywną rehabilitację.
Analogicznie jest z mową. Możesz poczekać i może faktycznie wszystko się względnie ułoży, ale jeśli będzie inaczej – czas oczekiwania na poprawę będzie czasem straconym, który tylko pogłębi problem. Indywidualna jest osobowość dziecka, ale rozwój psychoruchowy ma swoje określone normy. Z neurobiologicznego punktu widzenia należy interweniować zanim nastąpią trudne do skompensowania zmiany. Nigdy nie jest za wcześnie, aby rozpocząć terapię. Wczesna stymulacja daje szanse na wyrównanie deficytów rozwojowych, buduje samoocenę i pozwala pewnym krokiem rozpocząć naukę w szkole. Aby pomóc Ci w ocenie sytuacji przygotowałam listę umiejętności, które powinno posiadać Twoje dziecko w określonym wieku.
Rozwój mowy dziecka od 0 – 6 roku życia.
Rozwój dziecka od 0 – 6 roku życia.