Piąty i szósty rok życia

  • w pełni ukształtowany system fonetyczno-fonologiczny (swobodne posługiwanie się językiem)
  • analiza i synteza wzrokowa wyznacza tempo nauki czytania i pisania
  • myślenie przez analogię
  • myślenie przyczynowo-skutkowe
  • uzupełnianie zbiorów tematycznych i atematycznych
  • kodowanie
  • dostrzeganie rymów
  • zanik wyłącznego autorytetu rodziców
  • identyfikacja z rolą płciową
  • umiejętność panowania nad emocjami, ukrywania ich
  • wysoka sprawność i siła fizyczna (skakanie na skakance, jazda na łyżwach, nartach, taniec, stanie na 1 nodze z zamkniętymi oczami)
  • pełna samoobsługa
  • szczegółowe rysunki tematyczne
  • rysowanie w konturach, labiryntach
  • sznurowanie butów
  • zabawy tematyczne i zabawy z regułami np. gra w domino, warcaby, krzyżówki, układanie zagadek