Czwarty rok życia

Zasób słów przedszkolaka pozwala na czasowe i przestrzenne porządkowanie świata. Dziecko podejmuje dłuższe narracje i staje się świadomym nadawcą i odbiorcą w procesie komunikacji.

  • stałe bogacenie słownictwa, budowanie zdań rozwiniętych i złożonych
  • częste używanie wyrazów nazywających cechy- wzrost liczby przymiotników i przysłówków np. to wspaniały pomysł, to niezwykłe!
  • spadek liczby neologizmów i błędów gramatycznych
  • to wiek pytań: dlaczego? (Na te pytania, choć uciążliwe, należy zawsze racjonalnie odpowiadać, bo pozwala to dziecku na dostrzeganie relacji i zależności w otaczającym go świecie )
    • swoboda w posługiwaniu się przyimkami i relacjami przestrzennymi
    • pojawiają się głoski dziąsłowe
      • 3-4 r.ż: sz ż
      • 3-4, 6 r.ż: cz dż