Drugi rok życia

Język staje się narzędziem wyspecjalizowanym. Aparat artykulacyjny nie jest jeszcze wystarczająco sprawny, dlatego wiele wypowiedzi przybiera uproszczoną formę, pojawiają się substytucje, przestawki, wstawki, upodobnienia. Dzieci często zmiękczają wyrazy mówiąc np. miśka zamiast miska, śam zamiast sam itp.

  • dziecko realizuje wszystkie samogłoski ustne (a, u, i, o, e, y)
  • dziecko realizuje część spółgłosek:
    • 13m-c: j ł ś ź ć
    • 14m-c: k g h ń
    • 15-16m-c: l f w
  • w słowniku dziecka przeważają rzeczowniki
  • czasem określone słowo oznacza też polecenie np. buu (ubierz buciki)- dziecko uczy się sprawczej mocy słowa
  • wypowiedzi pozbawione są formy fleksyjnej (na tym etapie nie należy wytykać błędów, by nie zniechęcać dziecka do spontanicznych wypowiedzi)
  • posługiwanie się nazwami osób, przedmiotów i kilku czynności
  • wyrazy głównie amorficzne zbudowane z zreduplikowanych sylab otwartych
  • doskonalenie dzielenia uwagi z dorosłym