1-3 miesiąc
4-5 miesiąc
6-7 miesiąc
8-9 miesiąc
10-11 miesiąc
12 miesiąc
śledzenie przedmiotu po łuku 90°
odrywanie nosa od materaca (pierwszy miesiąc)
unoszenie głowy w pozycji na brzuchu
utrzymywanie sztywnej główki w pionie przez ok. 1 minutę (trzeci miesiąc)
obecność odruchów: Moro, toniczno-szyjnego i marszu automatycznego
wokalizacja pierwszych SAMOGŁOSEK
odruch chwytny bez kontroli woli (do drugiego miesiąca)
chwytanie zabawki włożonej w rączki (trzeci miesiąc)
ruchy rąk, dotyk własnego ciała i tego, co jest blisko
skupianie wzroku na twarzy osoby dorosłej (pierwszy miesiąc)
reagowanie mimiką na twarz (drugi miesiąc)
śledzenie wzrokiem osoby poruszającej się (drugi miesiąc)
uśmiech społeczny (trzeci miesiąc)
reagowanie na dźwięki (pierwszy miesiąc)
zatrzymywanie ruchów na głośny dźwięk (trzeci miesiąc)
wsłuchiwanie się w mowę dorosłych (trzeci miesiąc)
utrzymywanie głowy sztywno podczas noszenia na rękach
oglądanie zabawek podczas trzymania ich w dłoniach
wyciąganie rączki po przedmiot, przekładanie zabawki z rączki do rączki
reagowanie mimiką na mimikę drugiej osoby
poszukiwanie źródła dźwięku (odwracanie głowy)
wokalizowanie samogłosek i prymarnych spółgłosek („p”, „b”, „m”)
sygnalizowanie niepokoju, gdy rodzice nie zajmują się chwilę dzieckiem
nie przejawia już odruchów: marszu automatycznego, chwytnego, toniczno-szyjnego i Moro
podczas leżenie na brzuchu skupia wzrok na przedmiotach i osobach
obracanie się z pleców na brzuch i z brzucha na plecy
samodzielne siedzenie
stanie z podparciem
spoglądanie z przedmiotem, który spadł ze stołu
sięganie po przedmiot z poczuciem odległości
zabawa przedmiotem trzymanym w dłoni (chwytanie i manipulowanie jedną ręką)
prowadzenie „dialogu” z dorosłym, powtarzając sylaby otwarte („papa”, „dududu”)
GAWORZENIE SAMONAŚLDOWCZE („bababa”, „gagaga”, „dododo”)
lęk przed nieznanymi osobami, negatywne reakcje na nieobecność matki
brak odruchu Babińskiego
samodzielne siadanie z pozycji leżącej
samodzielne stanie
podczas stania z podparciem – stawianie pierwszych kroków
używanie chwytu pesetowego
poszukiwanie przedmiotu, który zniknął z pola widzenia
śledzenie ruchu zabawek wyrzucanych z łóżeczka
przyciąganie przedmiotu, który możną dosięgnąć zmieniając pozycję ciała
zaprzestanie płaczu na skutek zainteresowania się zabawką lub innym przedmiotem
wykorzystywanie w komunikacji GESTU WSKAZYWANIA PALCEM
utrzymywanie z dorosłym WSPÓLNEGO POLA UWAGI (dziecko – zabawka – rodzic)
prowadzenie „dialogu” z wykorzystaniem zabawki (branie – dawanie)
rozumienie emocjonalnych wypowiedzi domowników
NAŚLADOWANIE, POWTARZANIE, SAMODZIELNE WOKALIZOWANIE SYLAB
przyciąganie uwagi opiekunów płaczem, gaworzeniem – zachowanie intencjonalne
podnoszenie się z klęku lub raczkowania
chodzenie podczas prowadzenia za rączki
odwracanie kartek książki, oglądanie obrazków
poruszanie się w rytm muzyki
odnajdywanie ukrytych przedmiotów
wskazywanie palcem osób, przedmiotów, obrazków (palcem lub wzrokiem)
naśladowanie ruchów dorosłego (jedzenie, czesanie)
pokazywanie palcem szczegółów zabawek
rozumienie przekazów mimicznych
rozpoznawanie wyrazów dźwiękonaśladowczych
rozumienie prostych słów, głównie o zabarwieniu emocjonalnym
zabawa z dorosłym np. w a kuku, kosi-kosi
próby samodzielnego chodzenia
manipulacja specyficzna – kontrolowanie wzrokiem czynności wykonywanych przy użyciu narzędzi np. kredek, łyżki, grzebienia
pociąganie za sznurek, by przyciągnąć przedmiot
pokazywanie obrazków w książce
rozumienie poleceń popartych gestem
samodzielne wypowiadanie KILKU WYRAZÓW zbudowanych z sylab prymarnych np. „tata”, „mama”, „baba”
sprawdzanie wspólnego pola uwagi i podążanie za wzrokiem lub wskazaniem
inicjowanie interakcji z wieloma osobami z otoczenia
początki dominacji stronnej – pierwsze sygnały dominacji ręki
Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką cookies.
Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce lub konfiguracji usługi.Akceptuj