Metody Pracy

Zanim przedstawię czym dokładnie jest Metoda Krakowska- zacznę od sedna: najistotniejszym założeniem wybranej przeze mnie metody pracy jest to że w terapii najważniejszy jest CZŁOWIEK. Niedopuszczalne jest, aby w logopedii humanistycznej traktować kogoś przedmiotowo. Troska o relacje wyraża się nie tylko poprzez indywidualne podejście do Osoby, ale także  umożliwienie rodzinie  obserwacji prowadzonych zajęć. Rodzice mają prawo pytać o sens wykonywanych zadań. Owocna współpraca pozwala osiągnąć sukces.

W Fabryce Słówek prowadzimy zajęcia w oparciu o założenia terapii neurobiologicznej  Szkoły Krakowskiej.  Metoda ta powstała dzięki wieloletniej pracy terapeutycznej i badawczej profesor Jagody Cieszyńskiej i zespołu związanego z Katedrą Logopedii.

Neuroplastyczność rozumiana jako zdolność do trwałej zmiany odpowiedzi neuronalnej pod wpływem uczenia się stoi u podstaw terapii neurobiologicznej. Ujmując to prościej: terapia jest skuteczna, bo udowodniono, że poprzez uczenie się, wykonywanie różnych ćwiczeń możemy zmienić strukturę mózgu!!! Warunkiem jest aktywność i samodzielność dziecka  w wykonywaniu zadań.

Metoda Krakowska jest systemem, czyli spójną całością zbudowaną  z zespołu elementów wzajemnie się warunkujących, realizujących nadrzędne zadanie BUDOWANIA SYSTEMU JĘZYKOWEGO  w zbiorze zadań stymulujących  rozwój wszystkich funkcji poznawczych. Oznacza to, że problem z mową lub jej brakiem, nie jest problemem wyizolowanym, lecz musi być rozpatrywany w kontekście innych umiejętności. Każdy element terapii  wprowadzany jest zgodnie z sekwencją rozwojową i indywidualnymi możliwościami dziecka.

Podstawowe elementy  Metody Krakowskiej:

  • komunikacja ułatwiona,
  • gesty wizualizacyjne i gesty interakcyjne,
  • Manualne Torowanie Głosek R
  • techniki komunikacyjne,
  • programowanie języka,
  • stymulacja słuchowa,
  • dziennik wydarzeń,
  • Symultaniczno-Sekwencyjna Nauka Czytania R,
  • terapia funkcji wzrokowych,
  • stymulacja funkcji motorycznych,
  • wybór dominującej ręki,
  • kształtowanie zabawy tematycznej,
  • stymulacja lewej półkuli mózgu,
  • kształtowanie zachowań społecznych,
  • stymulacja poznania wielozmysłowego,
  • stymulacja pamięci,
  • ćwiczenia kategoryzacji
  • kształtowanie myślenia przyczynowo-skutkowego,
  • logoterapia (rozmowy z rodzicami, wyjaśnianie zasad terapii, umożliwienie rodzicom oglądania prowadzonych zajęć)*

* Cieszyńska- Rożek J., Metoda Krakowska wobec zaburzeń rozwoju dzieci, 2013, s.273-287