Zanim przedstawię czym dokładnie jest Metoda Krakowska- zacznę od sedna: najistotniejszym założeniem wybranej przeze mnie metody pracy jest to że w terapii najważniejszy jest CZŁOWIEK. Niedopuszczalne jest, aby w logopedii humanistycznej traktować kogoś przedmiotowo. Troska o relacje wyraża się nie tylko poprzez indywidualne podejście do Osoby, ale także umożliwienie rodzinie obserwacji prowadzonych zajęć. Rodzice mają prawo pytać o sens wykonywanych zadań. Owocna współpraca pozwala osiągnąć sukces.
W Fabryce Słówek prowadzimy zajęcia w oparciu o założenia terapii neurobiologicznej Szkoły Krakowskiej. Metoda ta powstała dzięki wieloletniej pracy terapeutycznej i badawczej profesor Jagody Cieszyńskiej i zespołu związanego z Katedrą Logopedii.
Neuroplastyczność rozumiana jako zdolność do trwałej zmiany odpowiedzi neuronalnej pod wpływem uczenia się stoi u podstaw terapii neurobiologicznej. Ujmując to prościej: terapia jest skuteczna, bo udowodniono, że poprzez uczenie się, wykonywanie różnych ćwiczeń możemy zmienić strukturę mózgu!!! Warunkiem jest aktywność i samodzielność dziecka w wykonywaniu zadań.
Metoda Krakowska jest systemem, czyli spójną całością zbudowaną z zespołu elementów wzajemnie się warunkujących, realizujących nadrzędne zadanie BUDOWANIA SYSTEMU JĘZYKOWEGO w zbiorze zadań stymulujących rozwój wszystkich funkcji poznawczych. Oznacza to, że problem z mową lub jej brakiem, nie jest problemem wyizolowanym, lecz musi być rozpatrywany w kontekście innych umiejętności. Każdy element terapii wprowadzany jest zgodnie z sekwencją rozwojową i indywidualnymi możliwościami dziecka.
Podstawowe elementy Metody Krakowskiej:
- komunikacja ułatwiona,
- gesty wizualizacyjne i gesty interakcyjne,
- Manualne Torowanie Głosek R
- techniki komunikacyjne,
- programowanie języka,
- stymulacja słuchowa,
- dziennik wydarzeń,
- Symultaniczno-Sekwencyjna Nauka Czytania R,
- terapia funkcji wzrokowych,
- stymulacja funkcji motorycznych,
- wybór dominującej ręki,
- kształtowanie zabawy tematycznej,
- stymulacja lewej półkuli mózgu,
- kształtowanie zachowań społecznych,
- stymulacja poznania wielozmysłowego,
- stymulacja pamięci,
- ćwiczenia kategoryzacji
- kształtowanie myślenia przyczynowo-skutkowego,
- logoterapia (rozmowy z rodzicami, wyjaśnianie zasad terapii, umożliwienie rodzicom oglądania prowadzonych zajęć)*
* Cieszyńska- Rożek J., Metoda Krakowska wobec zaburzeń rozwoju dzieci, 2013, s.273-287